Dvacátá léta jsou v plném proudu a první republika zažívá zlaté časy. I tady se ale vraždilo a podvádělo.

Tak jako v předchozím díle Viléma Křížka z divadelního prostředí, i tady autor hned prvními kapitolami perfektně navozuje atmosféru starých časů, tentokrát v prostředí filmového natáčení. V čase technologických pokroků se producent Milan „Milton“ Kyncl rozhodne natočit první československý zvukový film. Celý štáb zachvátí úžas a vzrušení z těch netušených možností, z toho, že jsou součástí historického mezníku. Ale možná ne úplně všechny…

Různorodý štáb tvoří krom producenta mladý kameraman, cholerický režisér, německý herec uhrančivého pohledu, žižkovská koketa, dvojice scénáristů a hluchoněmá kráska a její bratr, který ji překládá do znakové řeči. Měla snad právě ona obavy ze zvukového filmu natolik, že by se zbavila producenta Kyncla? Je pouze na soukromém detektivovi Eliáši Sattlerovi, aby mezi rekvizitami, herci a štábem zjistil okolnosti smrti žvanivého „Miltona“…

Autor opět podnikl pečlivé rešerše a zavádí čtenáře do minulosti dokonale vykreslené. Do éry filmových průkopníků, z kterých se časem staly legendy. Vzduchem tu létají jména jako Mac Frič, Karel Lamač, R. A. Dvorský tu diriguje svůj orchestr, štáb se schází v kabaretu Rokoko… Známá jména pomáhají navodit tu správnou autenticitu. Však je také Jiří Karásek ze Lvovic Sattlerův původní klient, původní obětí je jeho literární předloha, kterou filmaři začali masakrovat…

O tehdejší filmařině se dozvíme opravdu hodně. Film je zde všudypřítomný, někdy i úsměvně, když mladý libretista Tomášek neustále srovnává Sattlera se svými drsňáckými idoly z plátna. Detektiv s citlivým nosem se tu účastní filmového plesu i spiritistické seance, dokonce se naučí základům znakové řeči, aby mu neunikla žádná lež od hereckých sourozenců. Podezřívat každého je ostatně jeho práce. Naštěstí má opět po ruce svého přítele Adama Křížka, který se však usadil a nemá na celonoční sledovačku už ani pomyšlení. Sattler se tak musí popasovat s hlavním dílem vyšetřování sám – najít mezi chladnokrevnými profesionály i zapálenými amatéry filmového průmyslu skutečného vraha…

Podezřelých bylo tentokrát opravdu mnoho a umdlévající pozornost zachraňovalo dokonalé prostředí a reálie – po kterých dnes už mnohdy zbyly jen záhadné názvy tramvajových zastávek. Stará Praha má své kouzlo a pro Pražáky zvlášť. Přenést se aspoň díky klasické nostalgické detektivce na Barrandovské terasy…

Ilustrace: Jan Klimeš, vydal: Mystery Press, 2020, 379 stran

Líbilo se? Dejte o článku vědět ostatním: