Edith a Marlene pod Palmovkou
O slavné Edith Piaf existuje spousta divadelních her, a několik se jich hraje souběžně i v Praze. Vedle Smrti v růžovém a Milovat k smrti je to i Edith a Marlene na hlavní scéně Divadla pod Palmovkou.
Měla jsem možnost vidět Světlanu Nálepkovou coby Piaf v Divadle Radka Brzobohatého (Milovat k smrti) a tak můžu trošku porovnávat se ztvárněním Hany Seidlové z Palmovky. I když příběh zpěvačky, plný zvratů a tragédií, zůstal stejný, jiné je pojetí. Nevzpomínám si například, že by z úst Edith – Nálepkové padala nějaká ostřejší slova. To na Palmovce vzali příběh Vrabčáka, vzešlého z ulice, pořádně autenticky. Nadávky pršely jedna za druhou, ale nikoho z publika nijak nepohoršovaly. Zemitá a živočišná Edith si nebrala servítky a prostě to k ní patřilo.
U zpěvu to bylo jiné. Světlana Nálepková zpívá krásně, ale sladce. Přesto má její podání slavných šansonů hodně co do sebe (obzvlášť když máte naposlouchané CD.) Hana Seidlová naproti tomu nemá sladký hlásek, do zpěvu však dává všechno. To její energie zvedla v závěru diváky ze židlí.
Svůj podíl na úspěchu má i podoba herečky s Piaf – s perfektním nastudováním zpěvaččiných gest jako by Vrabčák znovu ožil. Dokonalou podobu má i Renata Drössler coby Marlene Dietrich, Editin protipól. Představení ozvláštnilo známý příběh šansoniérky právě o německou konkurentku, aby na jejich rozdílných povahách ukázali divákům, která z nich vlastně žila naplno.
Do té doby mně ani nenapadlo, že by se tyhle dvě hvězdy mohly osobně znát, že žily a zpívaly ve stejné éře. Musela jsem si to ověřit na internetu, že nejde jen o divadelní nadsázku a uměleckou licenci. Ale opravdu, Edith a Marlene se prokazatelně setkaly!
Divadelní představení byl silný zážitek. Byť řada důvěrně známých melodií byla nově přeložena a nemohli jste si tudíž broukat spolu s herečkami, je hra maďarské autorky Evy Pataki naprostou povinností pro milovníky klasického francouzského šansonu. Divadlo pod Palmovkou ji uvádí již od roku 1999 a soudě dle úspěchu u diváků ještě dlouho uvádět bude.
Napsat komentář