Co si rozmyslet, než začnete podnikat?
Práce v korporátu vás už nebaví nebo nenaplňuje, uvažujete o změně? Chcete začít podnikat, ale nevíte, kde začít? Pak jste tady správně a následující řádky jsou určeny právě vám. Poradíme vám, co si rozmyslet a co zařídit, než vůbec s podnikáním začnete.
Základem je nápad
Když se před někým zmíníte, že uvažujete o tom, že se osamostatníte, opustíte dráhu zaměstnance a začnete podnikat, nejspíš na vás ten druhý bude divně koukat a říkat si, že vás zlákala vidina velkých a snadno vydělaných peněz. Mnozí z nás si totiž mylně myslí, že podnikání je právě o tom. Opak je ale pravdou, víc už se snad ani mýlit nelze. Podnikání je dřina, která není vždy korunovaná úspěchem, na jejím prvopočátku musí stát nápad.
V čem podnikat? Můžete nabídnout něco, co na trhu schází? Jste v něčem extra dobří? Zvládnete zaplácnout díru na trhu? Jste trpěliví a nevzdáte se hned při prvním neúspěchu? Proč vlastně chcete podnikat? Máte na to buňky?
Jen nápad nestačí
Mohlo by se zdát, že jakmile najdete obor, ve kterém budete podnikat, máte vyhráno. Kéž by to bylo tak jednoduché. Ne každý je předurčený k tomu, aby podnikal a byl sám sobě pánem. Popřemýšlejte, zda jste natolik odolní, abyste vydrželi a nevzdávali se.
Vybudovat značku trvá měsíce, někdy i roky. Nemůžete očekávat, že hned budete úspěšní a budete vydělávat. Důležité je také umět komunikovat se zákazníky a postarat se o marketing a reklamu. Znalost v oboru, ve kterém chcete podnikat, rozhodně nestačí, mnohé to pak zaskočí. Takový začínající podnikatel musí být mnohdy i grafikem, marketérem, finančním manažerem atd.
Nezalekněte se papírování
Podnikání je jednoznačně spojeno i s hromadou papírování. První část vás čeká ještě dřív, než vůbec podnikat začnete, po dobu podnikání budete muset spoustu věcí evidovat, čeká vás vystavování faktur i každoroční povinnosti spojené s podnikáním. Nenechte se tou administrativou zaskočit.
Co zařídit, než vůbec začnete podnikat?
Ráno se probudit, říct si, že začnete podnikat a pustit se do toho. Kéž by začátky podnikání byly tak snadné. Než se do toho vůbec pustíte, je třeba zařídit spoustu věcí. Mezi nimi třeba:
- Vybrat si živnost nebo více živností, ve kterých chcete podnikat.
- Zajít na živnostenský úřad blízko vašeho bydliště a požádat o živnostenské oprávnění.
- Vyplnit potřebný registrační formulář.
- Zaplatit poplatek.
- Nechat si vystavit výpis ze živnostenského rejstříku.
- Budete podnikat na hlavní nebo vedlejší činnost?
- Zjistit si, jaké zálohy budete platit na sociální a zdravotní pojištění.
Víte, že tím, že zažádáte o živnostenské oprávnění, se zároveň přihlásíte k dani z příjmu, platbě důchodového pojištění a k platbě zdravotního pojištění? Není třeba chodit na pojišťovnu, ani tam nic extra hlásit.
Vyberte si i nástroj pro fakturaci
Zaměstnanec dostává od svého zaměstnavatele mzdu na základě odvedené práce nebo odpracovaných hodin automaticky, na základě pracovní smlouvy. O podnikatelů to tak jednoduché není, musí vystavit fakturu za odvedenou práci. Ještě docela nedávno se faktury vystavovaly ručně v excelu, dneska to jde mnohem snáz. Stačí si vybrat nástroj pro fakturaci, ideálně takový, který lze automatizovat a napojit i na konkrétní bankovní účet, aby se platba sama spárovala s fakturou.
Že takový neexistuje? Ale ano, existuje! A umí toho mnohem víc. Kromě vystavení faktur i vytvoření objednávek, vystavení proforma faktury, zálohové faktury, objednávky, opravného dokladu, příjmového dokladu a daňového dokladu. Příjemným bonusem je i vystavování pravidelných faktur, které jsou vystaveny automaticky, nebo adresář, do kterého si uložíte toho, komu fakturujete, a příště to už zvládnete na pár kliků, bez nutnosti vyplňovat IČO nebo jiné údaje.
Napsat komentář